Wykorzystujemy je każdego dnia, jednak nie zawsze zwracamy uwagę na ich liczne zalety. O czym mowa? Oczywiście o wysokiej jakości opakowaniach kartonowych, które są stosowane w niemal każdej branży. Jak powstał pomysł na wykorzystanie kartonu do pakowania produktów? I dlaczego opakowania te zyskały tak dużą popularność? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Skąd wzięły się opakowania kartonowe?

Opakowania kartonowe mają bardzo długą historię i trudno jest wskazać konkretnie, gdzie mają swoje korzenie. Wiele wskazuje jednak na to, że propozycje te zostały stworzone w XIX wieku w Anglii, a następnie modyfikowane i spopularyzowane w Niemczech. To właśnie tam rozpoczęła się ich masowa produkcja i doszło do zapakowania pierwszego produktu, a dokładniej gry planszowej.

W kolejnych wiekach popularność opakowań kartonowych rosła. Produkty te dotarł także za ocean, do Stanów Zjednoczonych, gdzie ich produkcja nabrała ogromnego rozmachu. Prawdziwym przełomem było także stworzenie tektury falistej, która jeszcze bardziej zwiększyła przydatność tektury. Jednak wykorzystywanie opakowań tekturowych ma ogromne znaczenie również obecnie. Dlaczego można tak powiedzieć?

Dlaczego opakowania kartonowe są tak popularne?

Popularność opakowań kartonowych wynika przede wszystkim z ich charakterystyki i wielu zalet. Rozwiązania te wykorzystywane są w niemal każdej branży, zarówno jako opakowania indywidualne, jak i jako opakowania zbiorcze. Dzięki trwałości i najwyższej jakości są one przyjazne dla środowiska i z powodzeniem zastępują inne, mniej ekologiczne materiały, takie jak m.in. plastik.

O jakich zaletach opakowań kartonowych warto pamiętać? Na uwagę zasługuje przede wszystkim komfort użytkowania wynikający z lekkości i przemyślanej konstrukcji. Opakowania kartonowe doskonale chronią produkt, jednak nie zwiększają jego masy, dzięki czemu klient może swobodnie dokonywać zakupów. Dodatkowo mimo pozornej delikatności, rozwiązania te są bardzo wytrzymałe jeśli chodzi o różne szkodliwe czynniki, takie jak uszkodzenia mechaniczne, czy promieniowanie UV. Wszystko to sprawia, że stanowią świetne zabezpieczenie i mogą być stosowane nawet w przypadku wymagających produktów, takich jak żywność. 

Inną zaletą opakowań kartonowych jest ich ekologiczność. Głównym składnikiem z którego powstają jest masa celulozowa, która podlega biodegradacji i nie jest szkodliwa dla środowiska naturalnego. To bardzo ważne w czasach, gdy nasza planeta dosłownie tonie w plastikowych odpadach.

Jednak to nie koniec. Wykorzystywanie opakowań kartonowych daje nowe możliwości nie tylko klientom, ale także przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą różnego typu produktów. Jednym z najważniejszych elementów jest możliwość personalizacji zarówno jeśli chodzi o kształt, kolor, czy wielkość, jak i szatę graficzną (możliwość zamieszczenia grafiki, logo, napisu). To z kolei sprawia, że opakowania są nie tylko elementem zabezpieczający, ale także częścią starannie opracowanej identyfikacji wizualnej. 

Dodatkowo kartony dzięki swojej formie umożliwiają wygodne magazynowanie, a gdy są niezłożone zabierają bardzo mało miejsca. Ma to wpływ na lepszą możliwość wykorzystania przestrzeni biurowej, a także na koszty ponoszone przez firmę. Z ogromną wygodą wiąże się także samo pakowanie produktów. Opakowania kartonowe mogą bowiem zostać zabezpieczone dodatkowymi wypełniaczami. Koszt całego procesu jest stosunkowo niewielki i pozwala na dobre wykorzystanie budżetu.