Kaszerowanie to sklejanie ze sobą dwóch arkuszy papieru z użyciem specjalnych klejów, co ma na celu stworzenie grubszej, twardszej i wytrzymalszej tektury, z której następnie wykonywane są opakowania. W czasie kaszerowania najczęściej łączy się cienki arkusz z grubszym. Jest to sposób na uszlachetnianie papieru – otrzymujemy elegancki laminat, dzięki któremu możliwe staje się naniesienie grafiki nawet na opakowania z tektury falistej. Ozdobna warstwa cieńszego papieru może stać się warstwą dekoracyjną i zadecydować o wartości wizualnej kartonowego pudełka.
Bardzo często zdarza się, że nie można zadrukować tektury lub papieru, ze względu na strukturę lub grubość. Kaszerowanie daje możliwość wcześniejszego wykończenia i zadrukowania arkuszy, a następnie złączenia ich w całość. W kaszerowaniu stosuje się takie techniki jak tłoczenie, lakierowanie, foliowanie i hot-stamping. Kaszerowanie może być jedno lub dwustronne.
Zalety opakowań kaszerowanych
Podstawowym zadaniem opakowania jest ochrona zawartości, dlatego zwykle stosuje się dość gruby materiał. Aby podnieść walory estetyczne kartonowych pudełek, co w niektórych branżach jest niezwykle istotne, stosuje się właśnie kaszerowanie. Dzięki możliwości dodatkowego uszlachetniania laminatu opakowania kaszerowane są niezwykle oryginalne. Poza tym charakteryzują się większą wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia. Takie opakowanie z pewnością posłuży dłużej niż zwykły karton.
Kaszerowanie to zabieg związany z personalizacją opakowań – możliwe jest naniesienie logotypu lub danych teleadresowych firmy wraz z ciekawą, przykuwająca uwagę grafiką. Wówczas niepozorne pudełko kartonowe może stać się nośnikiem reklamy i przyczynić się do zbudowania świadomości marki na rynku lokalnym. Kaszerowanie nie jest skomplikowanym procesem i nie ma żadnych przeciwwskazań technologicznych.